mandag 28. januar 2013

EN LITEN HYLLEST




Av og til så tenker jeg at mor og far levde langt foran si tid. I ei tid da halvfabrikata gjorde sitt inntog, levde vi på selvdyrkede bær, frukt og grønnsaker. Vi spiste brenneslesuppe, og ble undervist om at det ikke var bra med mat som ble sprøytet.

Mor bakte brød selv, vi tilberedte slakt og laget mat fra bunnen av. Fisk spiste vi jevnlig. Og posesaus visste vi knapt hva var.

Huset vi bodde i var arkitekttegna med mye lys. Foreldrene mine samla på kunst og bøker, og vi ungene ble tatt med på kunstutstillinger og teater.

Hagen var stor, far var utrolig flink med den. Her var både pryd- og nyttevekster, og jeg elsket de forskjellige hagerommene.

Hadde mor vært blogger, kunne hun vist fram diverse DIY som det heter på bloggspråket. Hun sydde mange av klærne våre, og hun strikket. Til jul var det alltid borddekorasjoner fra naturen.
Jeg må være ærlig å si at jeg av og til misunte vennene mine både gele fra pakke og kjøpebrød. Og var litt pinlig berørt av at vi hadde så mye hjemmelaget.

Men i dag er glad for en slik oppvekst, så mange gode minner, så mye lærdom jeg har fått med meg. Jeg har prøvd å la barna mine få oppleve litt av det samme.

Nå er begge foreldrene mine døde, det er livets gang. Men det de ga, har vi med oss søsknene mine og jeg, og barna våre som fikk dele noen år med mine foreldre har også sine minner.

Så jeg er altså vokst opp i et ekte DIY-hjem, vi kjente bare ikke til uttrykket;) Og vi lærte å sette pris på kvalitet og ikke leve med en bruk-og-kast mentalitet.

Hva vil jeg så med dette innlegget? Det er en liten hyllest til mine foreldre og det de stod for. For dem var denne livsstilen helt naturlig, men også arbeidsom, yrkesaktive som de var begge to.

Og jeg, jeg er glad for det foreldrene mine ga meg.

9 kommentarer:

  1. Og en hyllest fortjener de. Det som er et under, er hvordan de orket alt, og fikk tid til alt?!? Jo enklere ting blir, jo dårligere ting får vi... merkelig..
    Så koselig å lese om de gode minnene, du har etter foreldrene dine :)

    SvarSlett
  2. Vakker hyllest!
    Takk at du deler :-)

    God natt klem

    SvarSlett
  3. Så nydelig hyllest du kommer med,og så masse som dei fekk tid til og,men det var jo ei litt anna tid der ikkje alt er så oppkava som no,no blir det som ein karusell heile tida og beundrer dei som velger å hoppe av,eg klarer ikkje sjølv å følge strømmen som er heile tida, men har funne ut at eg må gjere det eg får til og skape det eg vil for ungene mine uten å sjå på alt annet heile tida og kva alle får til,men er ikkje heilt lett...

    Ønsker deg ein fin fin dag!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  4. Nydelig innlegg til ettertanke. Herlig at du hyller dem - det er virkelig fortjent. Håper dagen din i dag er god. Mange klemmer din vei <3

    SvarSlett
  5. Når det gjelder å ha tid, så er det jo annerledes i dag, foreldrene mine hadde hushjelp/praktikant som passet oss ungene på dagtid, de tok også et tak i husarbeidet Dessuten var vel ikke de voksne så opphengt i at de skulle være med over alt på fritida, men mor var speiderleder i flere år.

    Men det jeg beundrer dem slik for var det sunne kostholdet, det å dyrke å bruke hagen, omsøm og annet, og det at de fikk oss interresert i det vakre rundt oss.

    SvarSlett
  6. Herlig innlegg! Me like!
    Koselige ord og fine tanker.

    SvarSlett
  7. Hvor er det smukt skrevet Ingeborg:)
    Jeg kan sagtens forstå at du vil hylde dine forældre,lige så dygtige som de har været.
    Det er jo dem der gør os til hvad vi er i dag,og selv om sorgen bliver mindre med årene så bliver savnet større;)

    Knus og kram herfra.

    SvarSlett
  8. dette var poesi for mine øyne:) vakkert skrevet og ikke minst vakre tanker bak ordene!
    Det må jo ha vært en fantastisk måte å vokse opp på..
    I min oppvekst var det både tv, grandiosa og posesuppe, men jeg fikk også en del av hva du beskriver..epler, tomater,agurker fra hagen og rabarbra med sukker på til dessert:)
    Her i huset blir nesten all mat laget fra bunn av, ikke fordi vi er så flinke, men fordi kroppen min ikke takler ferdigmat.
    Jeg er HELT sikker på at foreldrene dine er superstolt av deg og passer på både deg og familien din:)
    ha en fantastisk søndag!
    klem Cathrine

    SvarSlett
  9. For eit flott innlegg Ingeborg! Det høres ut som du har hatt ein fantastisk fin barndom med flotte foreldre. Gode minner!
    Klem

    SvarSlett